کد مطلب:270696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

وظیفه مردم در برابر امام
بعد از این كه حضرت از وظایف و مسئولیت های امام سخن می گوید، به وظیفه مردم در برابر حجت های خدا اشاره دارد و می فرماید:

«بادروا العلم من قبل تصویح نبته ومن قبل أن تشغلوا بأنفسكم عن مستشار العلم من عند أهله».

«قبل از این كه برگ ها و بوته علم و سرشاخه های آن بخشكد و پیش از این كه فتنه ها شما را به خود مشغول كند و از ظهور علوم اهل البیت جلوگیری شود، به تحصیل و فراگیری آن بشتابید و سبقت گیرید».

و پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:

«طلب العلم فریضة»

«آموختن دانش، واجب است»

از این رو بر مردم واجب است، از اهل بیت علم بیاموزند. رسول باید در شروع دعوت به سوی مردم بیاید و «طبیب دَوّار» باشد; یعنی چون طبیب دوره گرد به سوی توده ها برود و آن ها را از نادانی شفا دهد. آن گاه برای تداوم رسالت و مكتب، تكیه گاهها و كشتی نجات را كه پیشوای معصوم است، به مردم معرفی كند. از آن پس مردم باید با قرار گرفتن در مدار توحید و رسالت، به امام مراجعه كنند و از او بیاموزند، قبل از آن كه امام از دنیا رخت بربندد و به دیار دوست رهسپار شود. از این رو، امام علی (علیه السلام)بارها فریاد زد:

«سلونی قبل ان تفقدونی».

«قبل از این كه مرا از دست دهید، از من سؤال كنید».

به همین جهت آن حضرت در خطبه ـ بعد از معرفی حجت ها و امام ـ به مردم امر می كند:

«پس به تحصیل علم بشتابید، پیش از آن كه كِشته اش خشك شود. و پیش از آنكه به خود پردازید و از برگرفتن ثمره علم از صاحبان حقیقیش محروم مانید».

برای جلوگیری از بروز فتنه ها و از دست رفتن علوم اهل البیت، باید از زشتی و ظلم نهی نمود و خود را آماده جهاد و مبارزه كرد. باید فساد و فتنه را كنار زد، تا از تابش نور آفتابِ ولایت بهره مند شد و با علوم آن ها به حیات جدیدی رسید. قبل از نهی از منكر و مبارزه برونی، باید به جهاد درون و تربیت خویش روی آورد و خود، از منكر پرهیز كرد كه خداوند قبل از آمر بودن، به عامل بودن و قبل از ناهی بودن، به نهی پذیری، امر كرده است. انسانی كه به گفته هایش عامل نیست، در واقع خود را بازیچه قرار داده است.

آنان كه می خواهند دیگران را به سوی اهل البیت (علیهم السلام) دعوت كنند، باید ابتدا موانع راه را بردارند، و برداشتن موانع به این است كه شخصِ داعی، خود مانع نباشد.